Turnul Eiffel din Paris a fost conceput în anul 1889, cu ocazia Centenarului Revoluției Franceze și a Expoziției Universale. Lucrările de construcție au debutat la 26 ianuarie 1887, edificiul fiind finalizat în timp record: 2 ani, 2 luni și 5 zile. Turnul Eiffel este compus din 18.039 piese metalice, iar la construcția sa au muncit 50 de ingineri și arhitecți. În compoziția sa au intrat 7.300 tone de metal și nu mai puțin de 60 de tone de vopsea. Toate componentele turnului au fost pregătite la Fabrica Levallois-Perret, sediul companiei Eiffel din apropiere de Paris.
Proiectul construirii unui turn de 300 de metri a fost prezentat cu ocazia pregătirilor pentru Expoziția Universală din Paris din 1889. Cu acest prilej s-a lansat o competiție care prevedea ridicarea pe Champ-de-Mars a unui turn de fier, cu bază pătrată, cu latura de 125 de metri. Turnul trebuia să măsoare 300 metri înălțime. Au fost prezentate 107 proiecte, însă câștigător a fost proiectul celor doi ingineri din cadrul companiei Eiffel, Émile Nouguier și Maurice Koechlin. Cei doi ingineri i-au cerut arhitectului Stephen Sauvestre să proiecteze turnul. Proiectul conceput de Sauvestre era mult mai bogat în ornamentații, însă a fost simplificat, în cele din urmă construindu-se edificiul cunoscut de noi toți.
Chiar înainte de finalizarea sa, turnul s-a aflat în centrul dezbaterilor. Nume mari din literatură și arte au criticat construcția grandioasă, însă Turnul Eiffel a reușit să se impună și a câștigat succesul meritat. La 14 februarie 1887, în cotidianul Le Temps, a fost lansat un protest al artiștilor. Protestul era adresat lui Adolphe Alphand, principala persoană însărcinată cu pregătirea Expoziției din 1889. Protestul a fost semnat de nume mari ale culturii franceze, precum Alexandru Dumas fiul, Leconte de Lisle, Charles Garnier, Ernest Meissonier și alții. Pamfletarii vremii numesc Turnul Eiffel: "lampă cu adevărat tragică", "schelet cu clopotniță", "catarg de fier, neterminat, confuz și deformat", "piramidă înaltă, subțire, din scări de fier, un schelet inestetic și uriaș", "țeavă de fabrică de construcții, o carcasă care așteaptă să fie umplută cu pietre tăiate sau cărămizi".
Controversele au încetat în momentul în care Turnul Eiffel a fost finalizat. El s-a bucurat de un imens succes popular, în timpul Expoziției din 1889, fiind vizitat de circa 2 milioane de persoane.